Co to jest reklama PPC?

Skrót PPC pochodzi od angielskich wyrazów „pay per click“, czyli „opłata za kliknięcie“. Osoba zamawiająca usługę nie płaci za umieszczenie reklamy w wyszukiwarce lub portalu, ale płaci dostawcy reklamy niewielką sumę za każdym razem, kiedy ktoś dostanie się na jej strony internetowe poprzez kliknięcie w reklamę. Jest to rewolucja w stosunku do reklamy płatnej za każde jedno wyświetlenie. W tym modelu nie płacisz za wyświetlenia, jedynie za kliknięcia. Taki sposób opłaty za reklamę ma jeden ogromny atut: dokładnie wiesz, co otrzymasz za swoje pieniądze. Za każdą osobę odwiedzającą twoje strony internetowe zapłacisz ustaloną wcześniej kwotę. Natomiast w przypadku kiedy reklama nie będzie odnosić oczekiwanych rezultatów i nie uzyskasz żadnych wejść na swoją stronę, nie ponosisz żadnych kosztów. Dzięki tym aspektom od czasu wprowadzenia metody reklamy PPC w wyszukiwarkach, zdobyła ona znaczną część rynku, a osoby zamawiające kampanie reklamowe w postaci linków sponsorowanych lub boksów reklamowych wybierają ją częściej niż inne formy reklamy internetowej.

 

Gdzie korzysta się z reklamy PPC?

Reklama PPC jest stosowana przede wszystkim w wyszukiwarkach i tzw. systemach kontekstowych.

 

Reklama w wyszukiwarkach (PPC)

Osoba zamawiająca kampanię PPC zawsze najpierw określa słowa kluczowe i treść krótkich tekstów, które zobaczą użytkownicy Internetu. Ukazują się one w wyszukiwarkach obok tzw. naturalnych wyników wyszukiwania każdemu użytkownikowi, który szuka któregoś ze słów kluczowych.

 

Reklama kontekstowa (PPC)

Systemy kontekstowe przydzielają ogłoszenia stronom internetowym, których zawartość jest związana z wybranymi słowami kluczowymi. Jeśli np. sprzedajesz telefony komórkowe Nokia, a na serwerze informacyjnym w sieci kontekstowej ukaże się artykuł o nowych modelach Nokii, to wyświetli się tam twoja reklama.

W przypadku reklamy PPC w wyszukiwarkach osoba korzystająca z tej usługi ma pewność, że jej tekst reklamowy będą czytać użytkownicy, którzy interesują się daną usługą lub dziedziną. Dzięki temu reklama PPC jest o wiele bardziej skuteczna niż klasyczna forma reklamy.

Potwierdzają to następujące wskaźniki:

  • Klikalność, tzn. stosunek liczby użytkowników, którzy klikną na ogłoszenie, do liczby wyświetleń ogłoszenia, bywa przeważnie od dziesięciu aż do stu razy wyższa niż klikalność klasycznych reklam banerowych.
  • Stosunek konwersji, tzn. stosunek liczby osób, które zamówią usługę, a w ten sposób zmienią się (przekonwertują) z osób odwiedzających strony internetowe w klientów, również jest znacząco wyższy niż w przypadku innych form reklamy. Jest to oczywiste z tego względu, że pozyskane w ten sposób osoby odwiedzające interesują się twoimi produktami lub usługami, a dzięki temu jest bardzo prawdopodobne, że zostaną twoimi klientami.

 

W jaki sposób firma EWU.PL może ci pomóc?

Systemy PPC mają również jedną wielką niedogodność: prawidłowe nastawienie kampanii nie jest prostą sprawą. Należy wybrać poprawne słowa kluczowe i odpowiedni tekst kreacji reklamowej. Cena za kliknięcie musi być ustawiona w taki sposób, aby nie była zbyt wysoka (koszty poniesione przez klienta znacznie by wzrosły), a równocześnie nie za niska (reklama nie wyświetlałaby się). Należy obserwować i oceniać dane dotyczące odwiedzalności, regularnie optymalizować przebieg kampanii, obserwować zmiany systemu, które wprowadzają administratorzy, oraz wiele innych rzeczy. Na to wszystko trzeba poświęcić wiele czasu i pieniędzy, wymaga to także dużego doświadczenia.

Dlatego też coraz więcej firm i prywatnych przedsiębiorstw powierza zarządzanie ich kampaniami profesjonalistom. Dzięki temu oszczędzają swój czas, który mogą poświęcić na czynności przynoszące im zyski. Nie muszą zajmować się zmianami i problemami, które mogą kiedykolwiek nastąpić i mają pewność, że ich kampania stale będzie efektywnie zarządzana.